رمضان ۲۰۱۶ قسمت اول

بدست • 6 ژوئن 2016 • دسته: نوشتار

روزه داری یوگای روان در شاد گاه رمضان بسم الله الرحمان الرحیم
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فىِ لَيْلَةِ الْقَدْرِ)
وَ مَا أَدْرَئكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ)
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيرْ مِّنْ أَلْفِ شهَرٍ)
تَنزَّلُ الْمَلَئكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبهِّم مِّن كلُ‏ِّ أَمْرٍ)
سَلَامٌ هِىَ حَتىَ‏ مَطْلَعِ الْفَجْر.
قرآن دانان می گویند : الف و لام که بر سر هر کلمه ای می آید دال بر تاکید هست، بدین منظور که خداوند نام و کلام مبارک خود را با دو صفت برترین در رحمانیت و رحیمت آغاز فرموده ، یعنی مهربا ن ترین و بخشنده ترین . و اما ترجمه آیات ؛
اراده ما بر چنین قرار گرفت تا ، امریه مبارک ما بر کارگذاران جهان هستی در خیر مطلق ابلاغ گردد .
با گشودن صفحات این امریه مبارک و سراسر خیر و برکت و رهنمودی مبنی بر خروج از هر ظلمت و تاریکی ، زیباترین پدیده رشد ، امنیت و سلامت را در یک کلام ( سلام ) و پیروزی در صبح آزادی بر شما اهدا فرمودیم .
روزه ، یوگای روان در شاد گاه رمضان
از زمانی که بشر توان منقوش کردن آرزوهای درون خود را بر دیواره های زمین بدست آورد ، به خطی بس خوانا نوشت ، من رو به آسمان دارم و به دنبال تو میگردم ، و او بهر بهانه ای و بهر طریقی فرمود : ما در نزدیکترین همسایگی یکدیگر زندگی می کنیم . ( من در قلب توام ) . و باز هم انسان رو به آسمان زمین به دنبال آن نیروی برتر !!!.
برگ های به جا مانده از پیام آوران تاریخ این نقش ها و خطوط ، حاکی از این هست که ، امساک ( روزه ) یکی از بهترین و جهانی ترین و کم هزینه ترین تمرین مشترک بین همه باورها با اشکالی متفاوت ، برای سکون تلاطم ها و آرامش بخش ترین پدیده رحمت خداوند برای بشر می باشد زیرا ؛
روزه ، نیز یکی از پدیده های خود سازی ، پاک سازی و بهینه سازی ( عبادت و تسبیح ) فردیست که انسان مومن در هر زمان و مکان که اراده کرد برای همنشینی با معشوق آنرا در سبد اخلاص می گذارد و به او تقدیم میکند ؛
آیات روزه در قرآن کریم .
در فرهنگ قرآنی کلمه ( صیام ) به معنای روزه داری ، با این مفاهیم نازل گردیده ؛
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون
روی سخن با مومنین هست : مومنین با هر باوری ” صیام بر شما نوشته شد همچنان که بر مومنین قبل از شما نیز مکتوب بود چرا ؟ منظور یهودیت و مسیحیت تنها نیست ، بنا بر شهادت تاریخ در ایران قبل از اسلام و در مصر قبل از اسلام هم روزه داری مرسوم بوده ، در باور هندو نیز ، ” منظور از کتب ، بیان مشابهت در اصل روزه است و نه در چگونگی و مقدار آن ” زیرا صیام سند حصول تقوی شماست . اعتبار پدیده صیام در سه چیز هست
اول اینکه ، اعتبار آن در حدیث و روایات شفاهی نیست ، پدیده ایست مکتوب ، دوم ، شما تنها گروهی نیستید که صیام بر شما نوشته شده باشد ، بر دین های قبل از شما هم مکتوب بود . سوم ، روزه داری بشرط ایمان ، برای روزه داران سند کسب تقوی خواهد بود .
اهمیت روزه داری در شهر ( ماه) رمضان .
شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ
در فرهنگ قرآن چرخش خورشید و ماه و زمین در این گردونه بدور یک دیگر هیچ گونه اهمیت و ارزش معنوی در بعد باوری انسان را دارا نیست ، یکی از دلائل این چرخش برای شما ( انسانها) شمارش سالهاست ، زیرا قرآن به سال هائی را که بر اساس رفتار یا کردار ، تولد و یا مرگ یک انسان در یک دین یا یک جامعه بخصوص ، بصورت قراردادی فرض شده باور ندارد ، ولو به مذاق عده ای خوش آیند نباشد ، گرچه هیچ گونه مخالفتی هم با آن مفروضات ندارد ، در هر صورت تنها اعتبار شهر ( ماه ) رمضان برای ( ناس ) بشریت نزول قرآن کریم می باشد .
منظور از این نزول هم در این سه پدیده رحمت نهفته است ، هدایت برای بشریت ، پس روی سخن با همه انسانهاست ، علامات و نشانه های روشنی که در مسیر جاده زندگی شما و برای شما نصب گردیده تا با توجه کردن به این بینه ها و علامات ، شما تفاوت بین راه راست و راه کج را تشخیص دهید تا با آرامش به مقصد رحمت برسید .
پیام زیبای دیگری که شاید کمتر به آن توجه شده ! این آیه هست
وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعا ،
به این آیه خوب توجه کنید ، شاید این یکی از بی واسطه ترین آیات قرآن در رابطه بین ( خداوند و بندگانش باشد ” چون بندگانم از تو سراغ مرا مى‏گيرند من نزديكم .”
[نكات و دقايقى كه در آيه شريفه بكار رفته و فرق بين دعا و سؤال‏]با توجه به زیبائی برداشت جناب طباطبائی در تفسیر المیزان تصور کردم بدون هیچ دخالتی عین تفسیر ایشان از این آیه را در این نوشتار منعکس کنم . حق شان بر ما حلال باد .
اين آيه در افاده مضمونش بهترين اسلوب و لطيف‏ترين و زيباترين معنا را براى دعا دارد.”
اولا: اساس گفتار را بر تكلم وحده (من چنين و چنانم) قرار داده، نه غيبت (خدا چنين و چنان است)، و نه سياقى ديگر نظير غيبت، و اين سياق دلالت دارد بر اينكه خداى تعالى
نسبت به مضمون آيه كمال عنايت را دارد.
و ثانيا: تعبير فرموده به (عبادى بندگانم)، و نفرمود (ناس مردم) و يا تعبيرى ديگر نظير آن و اين نيز عنايت ياد شده را بيشتر مى‏رساند.
و ثالثا: واسطه را انداخته، و نفرموده: (در پاسخشان بگو چنين و چنان) بلكه فرمود:
(چون بندگانم از تو سراغ مرا مى‏گيرند من نزديكم).
و رابعا: جمله: (من نزديكم) را با حرف (ان) كه تاكيد را مى‏رساند مؤكد كرده و فرموده: (فانى قريب) پس به درستى كه من نزديكم.
و خامسا: نزديكى را با صفت بيان كرده و فرموده: (نزديكم) نه با فعل، (من نزديك مى‏شوم) تا ثبوت و دوام نزديكى را برساند.
و سادسا: در افاده اينكه دعا را مستجاب مى‏كند تعبير به مضارع آورد نه ماضى، تا تجدد اجابت و استمرار آن را برساند.
و سابعا: وعده اجابت يعنى عبارت (اجابت مى‏كنم دعاى دعا كننده) را مقيد كرد به قيد (اذا دعان- در صورتى كه مرا بخواند) با اينكه اين قيد چيزى جز خود مقيد نيست، چون مقيد خواندن خدا است و قيد هم همان خواندن خدا است و اين دلالت دارد بر اينكه دعوت داعى بدون هيچ شرطى و قيدى مستجاب است نظير آيه:” ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ” «1» و اين هفت نكته همه دلالت دارد بر اينكه خداى سبحان به استجابت دعا اهتمام و عنايت دار ”
همباوران گرامی ؛
همچنان که در آیات فوق ملاحظه می کنید ، در طول تاریخ و عرض جغرافیا نعمت روزه داری به عنوان یک از بهترین و موثر ترین تمرینها برای دست یابی انسان به پدیده رحمت تقوی بوده و هست ، و برای آنها که به دنبال رشد و پاک سازی درون و برون هستند تلاوت ، تدبر و تفکر در قرآن کریم در این ماه نزول قرآن زیبا ترین وسیله تقرب خاص به معشوق خواهد بود .
ضمن آرزوی رحمت برای آن عزیزانی که امسال دیگر در بین ما نیستند ، از پیشگاه آن معشوق بزرگ برای همه شما ها نیز انس با این زیباترین نسخه نجات و تقرب را تقاضا مندم .
انشاالله بشرط حیات ، دیگر مقالات رمضان ادامه خواهد داشت . التماس دعا ، مخصوصا برای آن عده از انسانهای بی تقصیری که در آتش جهل رهبران مقصر و گناه کار و بی ایمان جهان گرفتار آمده اند .
همیشه دوستتان دارم و در دعای خیر من هستید . نادر انتظام

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.