مفهوم امامت در قرآن ۲

بدست • 3 دسامبر 2015 • دسته: نوشتار

با نام و یاد امام بر هستی ؛
بخش دوم ، ادامه بررسی قوه رهبری (امامت ) در قرآن ؛
خلفای اسلامی ! به این آیات روشن در کتاب دین تان نگاه کنید آیا شما مخاطبین آن نیستید ؟؟.
همباوران گرامی ، به این آیات توجه نمائید ، آیا آنها که با ظلم این رهبران ظالم همیاری و همکاری می کنند انتظاری بجز پس دادن انتقام و چشیدن عذاب از سوی نظام آفرینش می توانند داشته باشند ؟!.
در مقاله ۳۰ اکتبر به بررسی مختصری از یکی از ۱۲ آیه امامت در قرآن کریم در سوره یسین پرداختم ، اکنون به این آیه در سوره حجر توجه فرمائید .
در مقاله پیشین معروض داشتم که ، بنا بر اراده آفریدگار جهان هستی از آنجا که بقول قرآن ( وَ ما خَلَقْنَاالسَّماواتِوَالْأَرْضَوَ ما بَيْنَهُماإِلاَّبِالْحَق‏ ) . مطمئن باشید که ، ما جهان را بر حق و هدف دار آفریدیم . و
” نه تنها آفرینش جهان پوچ ، عبث و بیهوده نیست ، بلکه حتما آفرینش هر موجودی در کل نظام هستی و مخصوصا انسان هدفمند و هدف دار می باشد ، که البته دست یابی و تحقق رسیدن به آن هدف بستگی به ایمان و تقوای انسان دارد . در امامت خیر و نیک اندیشی ، انسان از توان رهبری خود در جهت ساختن دنیائی بهتر و در امامت شر توان خود را در جهت تخریب بکار می برد . نتیجه و آثار هر دو عمل در بایگانی آفرینش ( لوح محفوظ ) ثپت و ضپط می گردد .، و مطمئن باشید که هم در این جهان و هم در جهانی دیگر انسان باید خود جواب گوی عمل کرد خود باشد .
آموزه های قرآنی حاکی از این هست که ، آفرینش تمامی موجودات در جهان هستی برای تسبیح ( به پاکی یاد کردن و پاک سازی ) به پیشگاه خداوند امر به ایجاد شده ، اما در مورد انسان علاوه بر تسبیح ، عبودیت ( بندگی ) نیز بر آن افزوده شده که، امید وارم در آینده نزدیک در مقاله دیگری به بحث بسیار جالب و زیبای تسبیح در هستی به پیشگاه خداوند بپردازم .
تسبیح ؛ یکی از زیباترین پدیده های آفرینش اجرای امر تسبیح هر شیئی در جهان می باشد ، ساده ترین تعریف تسبیح پاکسازیست ، و در همین پدیده تسبیح است که ، شرح وظایف هر موجودی با توجه به وسعت قوه رهبریشمشخص می شود ، تسبیح در دیگر موجودات غریزی و از پیش تعین شده است که هر کدام در انجام وظیفه خود به نحو احسن در این امر بکار خود مشغولند .
و اما تسبیح و عبودیت انسان ؛
با توجه به اینکه انسان تنها موجودی است که ، بر غریزه و در عین حال صاحب اختیار خلق شده ، و از آنجائیکه اخذ پدیده اختیار امکان سرکشی و خروج از دایره تسبیح را ممکن می سازد ، خداوند پدیده عبودیت ( آنهم بندگی به پیشگاه تنها پروردگار یکتای جهان هستی ) رافقط به منظور سعادت و آمرزش انسان به عنوان بهترین پدیده رحمت و نجات به او ارزانی فرمود . در ادامه بحث امامت انسان به بخش دوم می پردازیم ؛
به کلمه امام به معنای ( راه و یا جاده آنهم راهی بسیار روشن ؟! ) در سوره حجر ، که یکی از زیبا ترین و آموزنده ترین درس های تاریخ برای هر زمان و هر مکان و هر کس را بیان می کند توجه نمائید .
قرآن می فرماید : قبل از شما اقوامی بودند که ، رهبران مستبد و ظالمشان با تکیه بر این باور غلط که با استتثمار انسان بناهای نفوذ ناپذیر و مستحکمیرا بنا ، و با استخدام مزدورانی سرکوب گر بنام فدائیان رهبر ، ذوب در ولایت شیطان ! مطیع بی چون چرا از اوامر مقام معظم ! سلطنت شان و استبداشان برای همیشه تاریخ ماندگار ؟ و با تکذیب آیات روشن و غیر قابل تغییر ما هرگز و در هیچ محکمه ئی مورد سوآل و مآخذه قرار نخواهند گرفت !!.
این رهبران مستبد و ظالم ، ملت خود را بهر بهانه ئی در حصر و حبس گرفتار کردند و حتی در یک تبعید اجباری آنها را از خانه و کاشانه شان آواره کردند و می کنند ، و در نهایت ادامه ظلم را تا بدان جا پیش بردند و می برند که مردان آنها را بدار آویختند و زنانشان را به کنیزی گرفتند و در این رهگذر از هیچ جنایتی فرو گذار نکردندنمی کنند !!.
باور این رهبران شر و ظالم بر این بود که ، بناها و استحکاماتشان و نیروهای سرکوب گرشان آنها را از بلای انتقام ما محفوظ خواهد داشت !! زهی خیال باطل ؛
هر دو گروه شما به این آیات روشن و مستمر و غیر قابل تغییر نگاه کنید ؛
وَإِنْكانَأَصْحابُالْأَيْكَةِلَظالِمِينَ (78) فَانْتَقَمْنامِنْهُمْوَإِنَّهُمالَبِإِمامٍمُبِينٍ (79) وَلَقَدْكَذَّبَأَصْحابُالْحِجْرِالْمُرْسَلِينَ (80) وَآتَيْناهُمْآياتِنافَكانُواعَنْهامُعْرِضِينَ (81) وَكانُوايَنْحِتُونَمِنَالْجِبالِبُيُوتاًآمِنِينَ (82)
فَأَخَذَتْهُمُالصَّيْحَةُمُصْبِحِينَ (83) فَماأَغْنى‏ عَنْهُمْ ما كانُوايَكْسِبُونَ (84).
قرآن : اصحابی بنام ایکه و حجر ، با توجه به ایجاد تمدن هائی که شاید به زمان خود یکی از بزرگترین ها بودند ، استحکاماتی را بپا کردند که در نوع خود بی نظیر بود (وَكانُوايَنْحِتُونَمِنَالْجِبالِبُيُوتاًآمِنِينَ‏). و با این تصور که زیستن در حصار این باصطلاح کاخهای غیر قابل نفوذ ،آنها از ضربه انتقام ما در امان خواهند بود !.
تا بدین جا اگر ایجاد این ساختن ها و استخدام آن همه نیروی نظامی برای تامین امنیت تمامی مردم خود می بود ؟ که چه نیکو ساختنی ، اما از آنجا که بنای این استحکامات تنها برای حفظ نظام سر گوبگر و ظلم بر ملت خود بود ! قرآن : بخاطر تکذیب آیات ما ( تکذیب حقوق ذاتی هر موجودی اعم از انسان و محیط زیست ) و ظلمی را کهروا داشتند !
” (وَإِنْكانَأَصْحابُالْأَيْكَةِلَظالِمِينَ‏)
آنهم در تمام ابعاد ( اعم ظلم به نفس خود ، ظلم به همنوع و ظلم به محیط زیست ) . آن نظام ظالم و نا حق را چنین در هم کوبیدیم (فَأَخَذَتْهُمُالصَّيْحَةُمُصْبِحِينَ‏).
عجيب است كه انسان براى چند روز زندگىدنيااينهمهمحكمكارىمى‏كند، ولىبراىزندگىجاويدان و ابديش آن چنان سهل‏انگار است كهحتىگاهى حاضر به شنيدن سخن خدا و نظر افكندن در آيات او نيست ؟؟!! خوب، چه انتظارى درباره چنينقومىمى‏توان داشت، جز اينكه طبق قانون” انتخاب اصلحالهى” و ندادن حق ادامه حيات به اقوامىكه به كلى فاسد و مفسدمى‏شوند، بلاى نابود كننده‏اى بر سر آنها فرود آيد و نابودشان سازد، لذا قرآن مى‏گويد:” سرانجام صيحهآسمانىصبحگاهاندامانشان را گرفت” (فَأَخَذَتْهُمُالصَّيْحَةُمُصْبِحِينَ‏).
اينصيحهصداى صاعقه مرگبارى بوده كه بر خانه‏هاى آنها فرود آمد و آن چنان كوبنده و تكان دهنده و وحشتناك بود كه اجساد بى جانشان را به روىزمينافكند.
قرآن به زیبائی هر چه روشن تر به رهبران ظالمی که در هر عصر و زمان و مخصوصا امروز جهان و حتمی به ویژه به رهبران ظالمی که امروز در کشور های به اصطلاح اسلامی با مردم خود و امت محمد (ص) و دیگر بی گناهان چنین ستمی را روا می دارند چنین می فرماید :
به سرنوشت محتوم و محکوم به فنا و نابودی تمدنهای ظالم قبل از خود بنگرید ، و ما از آنها انتقام گرفتيم” و در برابر ظلمها و ستمگريها و سركشى‏ها، مجازاتشاننموديم (فَانْتَقَمْنامِنْهُمْ‏). (وَإِنَّهُمالَبِإِمامٍمُبِينٍ‏).چشم باز كنيد و سرنوشت آنها را بنگريد شاید درس سپس عبرت گيريد.
چه جاده و شاه راه روشنی ، آیا چشم بصیری و گوش شنوائی هست ؟.
به شرط حیات ادامه خواهد داشت .
سوم دسامبر ۲۰۱۵ ،آمریکا
نادر انتظام

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.