در پاسخ اختیار به آتش آقای خامنه ای

بدست • 11 ژوئن 2017 • دسته: نوشتار

بنام خداوند حلیم .
حلم سیاست خوب اداره کردن ؛
اختیار به آتش ، نگرش در آینه جهل ،
یا امر به پوشیدن جلیقه انتحاری برای نابودی ایران !! ؛
در آخرین ملاقات حضرت خداوند با جناب موسی (ع) برای عزیمت موسی به دربار فرعون ، موسی به عرض خداوند رسانید که ، من به هنگام سخن گفتن بخاطر لکنت زبانم توان ارائه سخن در برابر فرعون را ندارم ، آنهم در دربار فرعونی که خود را خدای زمین میداند !!، اگر حضرت خداوند بجای من برادرم هارون را که یک سخنور توانمندی میباشد به دربار فرعون جهت ابلاغ امریه ذات مبارک به فرعون به منظور پایان دادن به ظلم و جور او برقوم بنی اسرائیل اعزام بفرمایند نتیجه بهتری عاید میشود . حضرت خداوند فرمود تو با بکار گیری زبان نرم به دربار فرعون برو ، با پشتوانه رحمت من و با همین نرمش زبانی پیروز خواهی شد .
حلیم ، یکی از اسماء زیبای حضرت خداوند هست .
بنا بر تفسیر طالقانی بزرگ از آیه ۲۶۵ سوره بقره : قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ يَتْبَعُها أَذىً وَ اللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ-
قول معروف، گفتاريست كه عقل و عرف آن را بخوبى دريابد و بپسندد مانند: راه حق و عزت و شرفى كه نمايانده شود، و طريق كار و كسبى ارائه گردد. و گمراهى رهبرى و دلى را آرامش دهد و آبرويى را نگهدارد. مقصود از مغفرت، گذشت و چشم پوشى از بديها و ناسازگاريهاى است كه بسا منفق را به منت و آزار وادارد و شأن و آبروى آبرومندى را نگهدار” .
دکتر توشیهیکو ایزوتسو ، یک دانشمند ژاپنی هست که تحقیقات ارزنده ای از قرآن را از خود بیادگار گذاشته ( رحمت خداوند بر او باد ) ، او در کتاب مفاهیم اخلاقی – دینی در قرآن با ترجمه بسیار روان و نزدیک به متن جناب فریدون بدره ای، به زیبائی هر چه تمامتر به معنای حلم در قرآن میپردازد .
دکتر ایزوتسو به منظور باز یابی کار برد حلم ، بعنوان کلمه متضاد جهل ، مینویسد ، جهل به معنای نادانی و متضاد دقیق علم نیست ! بلکه جهل متضاد حلم به معنای بردباری و تسلط بر زبان و نفس میباشد . حلم یعنی سیاست خوب اداره کردن .
او در جای دیگر حلم را چنین تعریف میکند ” در لغتنامه عربی تاج العرس تالیف مرتضی الزبیدی واژه حلم این گونه تعریف شده : ” عمل لجام زدن بر نفس و باز پس داشتن طبع از شدت خشم و غضب .”
و در لغتنامه محیط المحیط تالیف البستانی نیز این گونه :” حالتی از طمانینه که غضب و خشم نمی تواند به آسانی آن را بر هم زند و هیچ بلیه و مصیبتی آن را مضطرب نمی سازد .”.” حالت آرامش و طمانینه در برابر حمله خشم و غضب و بالاخره ” آهسته و ملایم بودن در مکافات ستمکاران است “.
هموطنان گرامی ، نسل جوان عزیز ایران زیبا ، شما در انتخاب دین و باورتان از دیدگاه قرآن آزادید ، اما به شما توصیه میکنم یکبار کتاب قرآن را به آرامی ( بنا بر دعوت خودش ) بخوانید ، نیازی نیست به بهانه عربی بودن آن و یا …….. مدعی عدم فهم آن شوید ! اگر یک دانش پژوهی همانند آقای ایزوتسو که زبان مادریش ژاپنی بوده و زبانش هیچگونه نزدیکی هم با زبان عربی نداشت در ۲ سال قادر به خلق چنین آثار ارجمندی در ترجمه و تفسیر قرآن می بوده ، حتمی برای یک پژوهش گر فارسی زبان ( به شرط تمایل به فراگیری ) بسیار آسانتر خواهد بود ، استدعای من نه به منظور دعوت شما به دین اسلام هست ( گرچه بسیار هم خوش آمدید ) اما تلاش من بر این هست که به شما نسل جوان عزیز و گرامی ایران عرض کنم که ، گفتار و کردار و پندار، نه آقای خامنه ای و نه همراهان فکری و عملی ایشان هیچگونه همسوئی با قرآن کریم به عنوان اصول راهنمای دین اسلام و مخصوصا پدیده روائی و برد باری و احترام به اصول را ندارد !!.
واژه حلیم در قرآن ۱۵ بار آمده که در ۱۱ مورد یکی از صفات الهی است و ۴ مورد دیگر زمانی هست که ابراهیم ، اسحاق و شعیب را به این صفت می ستاید .
هموطن محترم ، امروز جهان اسلام عاری از حلم ! که بنا بر تعریف آقای ایزوتسو از جهل به عنوان فرهنگ قبایلی دوران جاهلیت اعراب بدوی قبل از ظهور اسلام در سر زمین حجاز به معنای مطلق کلمه پیروی میکند !! بیشتر از هر روز دیگر نیازمند یک رهبری با پیشینه حلم و بردباری میباشد .
امروز بعنوان یک ایرانی عاشق عزت ، و سربلند ایران و ایرانی که ، هنوز هم به سه اصل ارزشمند انقلاب ( استقلال ، آزادی و عدالت اجتماعی ) باورمند و با نهایت احترامی که برای آقای خامنه ای بعنوان یک هموطن قائل هستم ، با نهایت اظهار تاسف معروض میدارم که ، ضرر و زیان و خسارات ناشی از فرمایشات اخیر ایشان ” اختیار به آتش ” در صورت انجام آن که ، متاسفانه امکان بروز آن توسط عوامل ( جاهل ) ایشان بسیار هم زیاد میباشد، از ضرر و زیان هر گونه تحریم ، حمله و جنگ در تخریب ایمان ، فکر ، روان ، اقتصاد ، امنیت و احترام ملت ایران به مراتب بسیار بالاتر میباشد .
نسل جوان عزیز ، بر شما بعنوان یک ایرانی با شعور، حفظ و بکار گیری پدیده حلم و بردباری و احترام به جهان و جهانیان و پشتیبانی از کسانی که برای حفظ ثبات و آرامش در ایران و منطقه و بخصوص همبستگی بین اقوام بسیار عزیز و گرامی ایرانی که، حتمی به ایران عشق میورزند و با احترام به تمامی عقاید و باور ها در درون و برون ایران سربلند ،مخصوصا همسایگان ما که هزاران سال در کنار یک دیگر زیسته ایم ایستادگی در برابر جهل از هر زمان واجب تر و مسلم تر میباشد .
برای حفظ یکپارچگی ایران عزیز و سر بلندی و امنیت و آرامش شما گرامیان آرزوی بهروزی دارم .
یازدهم ، جون ، ۲۰۱۷ . آمریکا

نادر انتظام

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.