سومین مقاله رمضان ۲۰۱۶

بدست • 5 جولای 2016 • دسته: نوشتار

بنام خدای قرآن ؛
عید بازگشت به خودتان ، برای زیارت معشوق مبارک باد ؛
روزه داری( صیام ) ، یکی از نامهای رمز عبور از بودن به شدن ؛
برای خروج از تنگنای غار نشینی ( بودن ) بشر اولیه ، تا اخذ پایان نامه ( شدن ) آدمیت و اجرای مفاد اساسنامه ودیعه فطرت خدائی ، در مسیر این تکامل معنوی ، نسل بشر راهی بس نا هموار و بسیار طولانی را طی نمود، از عرض جغرافیای آن دوران و طول زمانش هیچ گونه اطلاعی در دست نیست . هر از چند زمانی تئوری هائی بر صفحه اذهان امروزیها ظاهر می شود که ، صحت و سقم آن هنوز بر روی میز آزمایشگاه راسخون فی العلم مورد بررسی می باشد ، اما در این سیر و سفر ، انسان های صالحی در مقاطعی از زمان ظهور کردند و به هم محله ئی های خود گفتند ، مرا با عالم بالا رابطه ئی است و ( او ) به من فرمود تا ، من به شما بگویم که ، چنان کنید و چنین نه کنید .
برای کسانی کار برد این ادعا از قوم و قبیله خودشان فرا تر نرفت ! اما برای عده ئی پیام شان جهانی شد ، گر چه نقد های موافق و مخالف فراوانی بر این پیام ها وارد شد ! اما براستی اگر به عمق این پیامها ، بدون واسطه گری به اصطلاح نمایندگان این دین ها توجه کنیم ، با همه نامردمی های ضد اخلاقی که بنام دین بر انسان و محیط زیست روا داشته شده و میشود !! ؛
عبور از مسیر این تکامل ، بدون دین ، بشر را با دشواری های بسیار بیشتری روبرو میکرد .
مسلما زمان ارائه خدمات انسان دوستانه ای را که انسان در جهت رضای خالق به خلق نموده و دست یابی به آنچه را که امروز پیش روی ماست با تمام نا مردمی هائی که بنام دین بر باورمندان راستین به اخلاق نمودند بسیار طولانی تر و نا هموار تر می نمود ، و شاید دهها آثار مثبت دیگری که در پس ظهور دین راه این تکامل معنوی را بر ما هموارتر کرد ، که البته موضوع این مقاله نیست .
نیک می دانم که انسان بی اخلاق بنام دین در درازای زمان ، بدهای فراوان کرده که ، صد البته امروز به خاطر وجود ابزار اطلاع رسانی سریعتر و بکار گیری ابزار مخرب تر بعد جنایاتش بیشتر و بیشتر بر همگان عیان تر می شود ، اما هنوز همدرب خوشبختی انسان بر پایه دین و عمل نیک دین مداران بهتر می چرخد ، بهمین دلیل به آنها که نارواها و خیانت ها و جنایت های دکان داران دین فروش را به حساب اصل دین می گذارند توصیه میکنم شاق بودن دین تکلیف مدار آقایان را با سهل و آسان بودن دین حق مدار قرآنی مقایسه کنند تا بیشتر به بیگانه بودن آنها با اصول راهنمای دینشان پی ببرند ، یکی از این ناروا ها محدود کردن اهمیت روزه ( صیام ) در قرآن هست که پاره ئی از همباوران مسلمان من آنرا فقط به یک ماه رمضان و آنهم برای مردم مسلمان خلاصه میکنند !!
در صورتیکه ، چنانچه در مقالات قبل و این مقاله ملاحظه میکنید روزه داری ( صیام ) تنها برای ماه رمضان نیست ، این یک پدیده ساختن درون و برون انسان نیاز مند به رشد هست و اما ادامه مقالهصیام ها در قرآن کریم ؛
اجازه دهید آخرین تجربه آزار دهنده یکی از این بزرگواران را برای شما بازگو کنم ، در مهمانی افطاری در یکی از مراکز اسلامی ، بحث از مسلمانی مرحوم محمد علی قهرمان بوکس جهان که ، ( رحمت خداوند بر او باد ) شد ، این مسلمان تکلیف مدار : شما میدانید که ، محمد علی سنی بود ! و در یکی از سفر هایش به ایران به هنگام شرکت در یک نماز جماعت ، یکی از شیعیان نماز گزار متوجه , می شود که او پیشانی بر ( مهر ) نمیگذارد !! ، این شیعه زرنگ در فاصله بین رکوع و سجده یکی از دو مهر خود را هل میدهد به زیر پیشانی محمد علی ، و محمد علی هم به ناچار ؟؟ پیشانیش با خاک تماس بر قرار می کند !! . این جناب شیعه با چنان آب و تابی فرمود شاید این تنها نمازی باشد که در آن دنیا بدرد جناب محمد علی خواهد خورد !!!.
به شما قول می دهم که در سراسر قرآن ، شما به یک آیه مبنی بر چگونگی اقامه صلاه در جامعه بر خورد نخواهید کرد ، صلاه تنها سائیدن پیشانی بر خاک درگه معشوق نیست ، قرآن صدها بار بر اقامه صلات در جامعه و آنهم برای ساختن انسانی خوشبخت تر تاکید میکند .
جالب تر اینکه انتخاب برپائی این پدیده ساختن انسان را بعهده خود انسان واگذار میکند که، البته بر رسی صلاه بر عهده این مقاله نیست ، اما این است وضعیت آن دین تکلیف مداری که خارج از آموزه های قرآنی بدان عمل میشود ؟!.
و اما ادامه دیگر صیامهای قرآن ، سوره نساءآیه ۹۴ بطور خلاصه در این آیه بحث بر سر یک قتل هست چه عمد یا غیر عمد که قاتل باید یا یک مومن در بند را آزاد کند و خون بها هم بپردازد و اگر اجرای این عمل برای او امکان پذیر نبود ، باید ۶۰ روز ، روزه بدارد ( برای آگاهی بیشتر از کامل آیه میتوانید به تفاسیر مراجعه نمائید ) .
با آرزوی انس توام با تدبر و تفکر شما عزیزان با کلام خداوند در تمامی ایام و بهره وری از الطاف خداوند رحمان و رحیم . زندگی تان سراسر بر خوردار از رحمت واسعه خداوند باد.

پنجم جولای ۲۰۱۶، شب عید فطر در آمریکا.

نادر انتظام .

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.