چرا ایرانی ها از تغیر میترسند؟

بدست • 9 دسامبر 2020 • دسته: نوشتار

چرا ملت ایران از تغیر میترسند ؟

 

قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْها جَمِيعاً فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً فَمَنْ تَبِعَ هُدايَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ)

در آن زمان که آدم پشت به فرمان خداوند کرد ، و بدنبال به دست آوردن عمر جاوید گشت ، از آن بهشت آرامش به کویر بی آب و علف ترس و تنهائی هبوط کرد ، و چون خداوند بخشنده و مهربان بود ،  فرمود : ترا  فرصتی دیگر بباید ، به هدایتم گوش جان فرا بده ، تا  ازجهنم ترس و غم در امان بمانی .

عنوان مقاله فوق را به زیر قلم تحریر برده بودم که ، به مقاله ،عالمانه و محققانه دوست فرزانه ام ، جناب  علی شفیعی در سایت وزین انقلاب اسلامی تحت عنوان روان شناسی جنگ ، تنها ابزار بقای استبداد بر خورد کردم .

گرچه این کوتاه قلم را شایسته بر افراشتن قامتی در برابر راست قلم علی نیست اما، خموشی و سکون این ملت بر آنم داشت تا بحث را از دگر روی بر رسی کنم

چرا ملت ایران از تغیر می ترسد ؟ ( استثناهای کاروان پیشرو ،  یا بر سر دارند ، یا در بند زندان و یا مهاجر نا خواسته ) .

تعاریف زیر را وامدار ها کان منگوش به نقل از برداشت صوفیان از خاصیت آب هستم .

هاکان : صوفیان زمانی که همدیگر را ملاقات می کنند میگویند :

” همچو آب باش ای عزیز ” چون که وجود آب یک فلسفه دارد .

آب وقتی میخواهد از کوه جاری شود همیشه راهی را ترجیح میدهد که ، کمترین مقاومت را داشته باشد . اگر صخره ای بر سر راهش دید با آن درگیر نمی شود و از کنار آن میگذرد و به راهش ادامد میدهد .

میگویند با کسی که با تو مشکل دارد در گیر نشو ، اگر با او در گیر شدی در نقطه تلاقی خواهی ماند ، سعی کن آن مانع را برداری و به کنار جاده بگذاری و به راهت ادامه بدهی .

خاصیت بعدی آب این است که همیشه جاری هست ، آب میداند که هر چه جاری باشد ،  تمیز و زلال میشود ، گاهی هم آب کنار دره ها درون  چاله هائی گرفتار می اید و می ماند ،و  دیگر نمی تواند جاری باشد ، در چنین شرایطی شروع به گندیدن میکند ، برای همین هست که آب میداند که هر چه جاری تر باشه تمیز تر میماند .

صوفی ها بر این باورند که این عمل معادل نو شدن ، یاد گرفتن چیزهای جدید و هر روز رشد و پیشرفت را  خواهد داشت  .

خاصیت دیگر آب اینکه خودش رو تسلیم جریان میکند ، چون نیک میداند که نمی تواند همه چیز را کنترل کند ، و بعد از اینکه تمام تلاشش را کرد ، خودش را تسلیم مسیر میکند ، چرا؟ چونکه آب متوجه این موضوع هست که نهایتا هر دره ای به اقیانوس خواهد رسید .

و چه زیبا که ، آب هر گز از تغیر نمیترسد ، گاهی بخار میشود و میرود توی آسمان ، بعد باران میشود و به زمین فرو میرود ، و گاهی برف میشود تا بماند .

آب هر گز از تغیر نمی ترسد ، اما ما همیشه از تغیر صحبت میکنیم ، همینکه زمان تغیر فرا رسید می ترسیم ، هر جا جسارت نباشد اسارت خواهد بود .

آخرین پیام آب ، آب مدام سیراب میکند ، انسانها رو ، جانوران و گیاهان رو ، هر جا آب هست زندگی هست چون سخاوتمنده ، بخشنده است . زمانی که به این همه ویژگی های آب نگاه میکنیم ، در می یابیم که ، چرا صوفیان در به هنگام ملاقات با یکدیگر میگویند : همچو اب شو ای عزیز ” .

هموطن گرامی ، زمانی که صفحات تاریخ پر نشیب وفراز کهن ایران عزیز را ورق میزنیم ، درمی یابیم که ، از عظمت هخامنشی ها که بگذریم ، تا انقلاب ۵۷ زنان و مردانی بپا خاستند و چنگ در چنگ یکدیگر این ملت را به تغیر برای حصول استقلال ، آزادی و رشد فرا خواندند. شور بختانه در نزدیکترین لحظه ثمر دهی آن تلاش ،  گرد باد شومی از کویر خیانت بر خاست و نو غنچه تازه بشکفته امید را پژمرده و پر پر کرد.

ما چه با انقلاب ۵۷ موافق باشیم و چه مخالف ، آن جهش همگانی امیدی برای یک تغیر جاوید را نوید داد ،

این کوتاه قلم نیک آگاه بر این هست که نمیتواند بر مسند قضاوت تکیه زده و حکم براند اما ،

اگر خیانت روحانیت متحجر و ترس مردم از به ثمر رسانیدن آن تغیر نبود ، مسلما ایران و ایرانی امروز در چشم و دل جهان و جهانیان جایگاه دیگری داشت .

امروز وضعیت این ملت به خدا پشت کرده ، به هبوطی دیگر دچار آمده که تنها راهش پیروی از آب هست تا ، عزیز شود.

إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ)

باید جای ترس از تغیر را به امید به تغیر عوض کرد ، که بهترین پشتوانه پیروزی ، حتما از طرف خداوند محقق خواهد شد.

نیک میدانید که ، هنوزم دوست تان دارم .

نهم دسامبر ۲۰۲۰ ، آمریکا ، نادر انتظام .

 

 

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.